Over mij

Mijn foto
Wij zijn een echtpaar van rond de 70. We hebben gewerkt in voortgezet onderwijs en i.c.t. Gewoonlijk trekken we er in langere vakanties met de caravan op uit in Europa. Af en toe doen we iets heel anders, soms een verre reis. We zijn liefst zo vrij als een vogel, maar als het nodig of raadzaam is, reserveren we.

zaterdag 27 juni 2015

Victoria Falls en Ilala Lodge

Gabriël3 hielp ons bij het inreizen in Zimbabwe. Wij hadden gelukkig niet zoveel mensen voor ons, zodat we ongeveer een half uur moesten wachten voordat onze visa klaar waren. Heb je de pech om achter een toeristenbus of anderszins veel mensen aan te komen, kost het wel meer tijd en zweetdruppeltjes. Zorg voor een flesje water bij de hand! Dat is nog niets vergeleken met de wachttijd van de eindeloze rij vrachtauto's, die er wel dagen over doen om Zimbabwe in te komen!
Wij dankten onze begeleider en konden aan de andere kant van de grens in de transferbus van het hotel stappen.

Ilala Lodge ligt aan de rand van Victoria Falls, aan de kant van de watervallen. Daardoor liepen we niet alleen binnen een paar minuten het stadje in, maar konden we ook zo naar de watervallen lopen.
Naast het hotel is het postkantoor en enkele bankfilialen, daarachter een weggetje dat naar een groot en mooi Arts & Craftcentre (Elephant's Walk) leidde. Maar dat laatste zouden we pas op onze laatste dag ontdekken.

We hadden een prima kamer met een terrasje aan de grote tuin. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, zijn we 's middags eerst even VicFalls ingelopen om te kijken of we hier leuke souvenirs zouden kunnen kopen. Dat is geen probleem! Er zijn vele winkeltjes met een keur aan veelal handgemaakte artikelen, variërend van veelkleurige doeken, placemats en kussenslopen, mooi (en breekbaar!) servieswerk tot stenen olifantjes en wat dies meer zij, en allerlei vlechtwerk mandjes.

In een leuk restaurantje hebben we een eenvoudige lunch gebruikt. Alles is hier wel keurig verzorgd en dan lijkt het of ze het hier goed voor elkaar hebben. Maar het was niet druk en iedereen staat te popelen om je iets te verkopen, vooral ook allerlei activiteiten zoals helicoptervluchten boven de Falls etc.. En op straat, vooral bij de spoorbaan, konden we niet passeren zonder belaagd te worden door de jongens die vooral oude bankbiljetten en hun houten schalen aan ons wilden slijten. Hoewel ze ons niet aanraakten, komt dit toch behoorlijk agressief over - ze zijn lastig af te schudden. Een teken van armoede, werkloosheid. Hoe sneu we het ook vonden, we wilden niet van hen kopen. Tijdens onze anti-poaching safari begrepen we van Charles dat dit allemaal van illegaal gekapt hout is gemaakt. Daarom kunnen ze het ook voor zo weinig geld aanbieden. Het was ook Charles die ons wees op Elephant's Walk Shopping Centre, omdat alles wat daar wordt aangeboden legaal is. Op weg ernaar toe kom je overigens ook langs allerlei werkplaatsen en winkels, waar de lokalen je graag naar binnen lokken om toch vooral iets mee te nemen.

Vanuit de tuin van Ilala lodge hadden we zicht op de weg die vanuit het dorp over de brug naar Zambia voert. We hebben er heel wat mensen met zware bepakkingen voorbij zien komen. Vooral de fiets is hier een veel gezien vervoermiddel. Richting de watervallen was dat goed te doen over de dalende weg, maar omhoog met volle bepakking was flink zwoegen!

Het is dit voetpad langs de weg dat ook wij de volgende dag zouden volgen naar de watervallen. Bij onze hotelkamer konden we de wolken damp boven de watervallen al zien hangen en hoorden we het bulderen van het water!

De eerste en laatste avond hebben we van de prima keuken van het hotel genoten, de tweede avond hebben we bij Mama Africa gegeten: veel ongedwongen gezelligheid bij live muziek (reggae is hier populair) en met een heerlijk stoofpotje op tafel.

Elephant's Walk Shopping Centre is een sfeervol centrum waar je prachtige Afrikaanse producten kunt kopen, van echte kunst tot de kleine snuisterijen die je overal tegenkomt. Er is ook een klein museum (je loopt zo overal binnen) met foto's en materialen die verhalen over de geschiedenis en het leven in dit land. Een aanrader! Alles kwaliteit, duurzaam en daardoor allicht ook wel iets duurder....

Onze laatste avond in VicFalls sloten we af met uitzicht vanuit de hoteltuin op een enorme regenboog boven de watervallen. Links van ons was de bovenloop van de rivier en boven het woud zagen we de zon ondergaan en de nevels boven de rivier roze en paars kleuren. Een prachtig slot, maar zover zijn we nu nog niet....! Morgen naar de watervallen!

Morgen: nat worden bij de watervallen: http://renrbotswana.blogspot.nl/2015/06/dinsdag-12-mei-de-victoria-watervallen.html